Image is everything!
Image is everything!

Nyheter

Image is everything, obey your concept!

Førsteinntrykket kommer alltid først, uansett. Det faktum får man ikke endret på. I noen få sammenhenger får man en sjanse til å gi et nytt inntrykk, men ofte får man bare den ene sjansen til å imponere. Er man en av mange, for eksempel en restaurant eller café i en by, så er man konkurranseutsatt så det holder. Da er det detaljer som avgjør hvem som vinner kampen om kunden.

I en nylig publisert restaurantanmeldelse fra godt.no ble det refererte til at noe som trakk ned var manglende gjennomføring av konseptet. Det var ingen rød tråd i interiør, ingenting ved logo eller inngang som ga hint om hva som ventet på innsiden, og møblene var igjen etter forrige eier. Skal man vinne kampen om kunden må man ha det lille ekstra, den røde tråden, en tydelig identitet som gir kunden en trygghet i at han får det han vil ha om han velger å sette seg ned hos nettopp deg.

Vi ser gang på gang at steder skal åpne eller pusses opp. De har høye budsjetter på det meste, men når det kommer til tallerken, bestikk, glass og dekketøy - DA skal det spares. På den posten som kanskje utgjør den laveste andelen av hele investeringen, men en post som kan bidra til økt inntjening dersom man gjør de rette valgene. 

Finn det som støtter ditt konsept

Vårt mål er aldri at du som kunde skal kjøpe mest mulig. Vi ønsker at du skal kjøpe det som er riktig for deg og ditt sted. Og noen ganger ser vi at det velges bare med lommeboka der og da, noe som ikke alltid vil slå heldig ut på sikt. Hvis du har et flott lokale, med interiørdesignede møbler, tidsriktige farger på veggene, lysekroner til mange mange tusen kroner og førsteklasses mat, vel da kan du ikke ha det billigste bestikket og standard vinglass. Det vil føre til at kunden ikke får sin forventning oppfylt, og oppelvelsen av måltidet vil bli dårligere enn man ønsker.

Kan du ta 10 kroner mer pr. rett?

Det ble gjort en undersøkelse hos 200 personer, der de ble presentert for mat på tallerken. Maten var den samme, akkurat samme råvare og mengde, men tallerkenen var ikke lik. Den første var en billig og ordinær hvit tallerken, den andre var noe finere og den siste var finest (med finere og finest mener vi her en høyere kvalitet og en mer spennende og annerledes design). Resultatet var entydig; kundene svarte at de ville betalt 15-20% mer for maten som ble presentert på den fineste tallerkenen. Og dersom man kan regne på hvor mange retter som serveres i uken er det fort gjort å regne seg frem til hvor lang tid det vil ta før investeringen i tallerkenen er hentet inn igjen. Synes du dette er en spennende tanke? Ta kontakt med oss så hjelper vi deg gjerne!


Ting å tenke på før du velger ny tallerken

Man tenker ikke så mye på den før den står foran deg med mat på, men den spiller en vesentlig rolle i alle måltider. Enten den er av porselen, papp, stein eller plast, er rund, firkantet, dyp eller flat. Uten tallerkenen er det eneste alternativet å holde maten i hånda, og det er ikke alltid det passer. Men å velge riktig tallerken, det er kanskje ikke så rett frem som man skulle tro.