Produktutvikling hos Figgjo er en kontinuerlig prosess, og et samarbeid på tvers internt hos Figgjo, i dialog med dyktige kokker, eksterne designere med fler
Produktutvikling hos Figgjo er en kontinuerlig prosess, og et samarbeid på tvers internt hos Figgjo, i dialog med dyktige kokker, eksterne designere med fler

Produktutvikling hos Figgjo

For Figgjo handler design om å skape opplevelser for sluttbrukerne. Men det handler også om å gi kokker og servitører funksjonelle og inspirerende verktøy – og om å utfordre et materiale som er fire tusen år gammelt.

Bransjeforståelse

Produktutviklingen i Figgjo tar utgangspunkt i bransjeforståelse. De samarbeider med toneangivende kokker, kokkelandslag og matfaglige organisasjoner, og utvikler produkter med tanke på kundenes krevende arbeidssituasjoner. Dette handler både om å oppfylle de mange praktiske krav som profesjonelle brukere har – og om å gi kokkene muligheter for kreativ utfoldelse.

Annerledes og nyskapende

Figgjo er annerledes og nyskapende. Deres produkter og produktløsninger bidrar til å skape nye bruksområder og nye trender med sine innovative former. Konstant fokus på design og produktutvikling differensierer Figgjo fra deres konkurrenter. Figgjo er opptatt av å både utnytte og utfordre porselensmaterialet. Designerne på Figgjo jobber tett sammen med produksjonen for å forstå begrensningene som ligger der og for å tøye de. Resultatet er produkter som utfordrer etablerte sannheter og setter nye standarder innen vår bransje.

Nordisk

Figgjo er nordisk både i opprinnelse og i uttrykk. Figgjos produkter og dekorer omtales ofte som rene, moderne, upretensiøse – og utfordrende.

Samarbeid

Samarbeidet mellom Figgjos egne og eksterne designere har alltid vært viktig for bedriftens produktutvikling. Dette har ført til nyskapende produkter innen Figgjo Front, som er en egen kategori for produkter hvor innovasjon og nyskapning står i fokus. Produkter i Figgjo Front er utviklet for å fange opp og påvirke tidens trender og kokkenes behov. Figgjos designkompetanse har i tillegg til å skaffe dem et ry som en nyskapende og noen ganger provoserende porselensleverandør, også brakt dem mye heder.

Utmerkelser og priser

Bare siden år 2000 har Figgjo mottatt hele elleve Merket for God Design, samt den prestisjetunge Hedersprisen for God Design, som årlig deles ut til den ene bedriften som best ivaretar design på et strategisk overordnet nivå. Figgjo har også vært nominert til Hedersprisen for serien Figgjo Spir, designet av Johan Verde. Som den første norske bedriften ble Figgjo tildelt den tyske og internasjonalt anerkjente designprisen Red Dot Design Award i 2002 for Figgjo Form – og sist i 2016 for kaffekonseptet Figgjo Oslo, designet av Kristin H. Ihlen.

Figgjo Undring
Figgjo Undring ga Figgjo RedDot Award 2017. En tallerken, ett hull, bolle i tre forskjellige størrelser. Du får garantert en snakkis rundt bordet om du serverer maten på denne tallerkenen!

VIS