Natalia Leikis
Natalia Leikis

- Så klart restauranter kan ha designtallerkener i glass!

Glass? Aldri, var superkokkenes reaksjon da Natalia Leikis introduserte sine spesialdesignede glasstallerkener for dem. Fem år senere dekker de bordene på en rekke av Oslos topprestauranter.

Designtallerkenene til Natalia Leikis pryder bord på blant annet Feinschmecker, Ekebergrestauranten, Alex Sushi og Gamle Logen. Ikke dårlig for en tidligere klesdesigner som kom inn i glassdesign gjennom en bakvei: I 2011 designet hun sine første tallerkener for å gi i julegave til sine faste kleskunder. Tallerkenene ble produsert av en familiebedrift i Tsjekkia hvor sjefen er intet mindre enn professor i glass. Det sikret kvaliteten, for Natalia måtte være sikker på at gavene, som hun kalte IKRA glass (ikra er russisk for kaviar), var prima vare. Da kundene – typisk folk som «hadde alt» fra før – viste seg å like glasstallerkenene, bestemte hun seg for å gå ut bredere.

– Jeg husker en syv-retter på Feinschmecker, der kun to ulike tallerkener ble brukt. Og alle sammen i hvitt porselen. Da reagerte jeg. Tallerkenen er en del av totalopplevelsen, sier hun, og understreker et annet poeng: Restaurantene investerte allerede mye, ikke bare på råvarer men også på interiørdesignere; på sofaer, bilder og bord. Men det de faktisk serverte maten på, virket mer tilfeldig.

Vi har Ikra på lager
I tillegg til våre lagervarer er mulighetene for spesialbestillinger og dekor mange! Ta kontakt med din Culinaforhandler for mer informasjon om Ikra

VIS



Fungerer glasstallerkener på restaurant?

Målet ble satt: Natalia ville kle opp norske restauranter med designtallerkener av glass. Men i restaurantbransjen var skepsisen stor og unison. – Det første de sa til meg, var: «Glass fungerer ikke på storkjøkken. De knuser med en gang.» Så jeg bestemte meg for å teste. Jeg leverte ut mine egne designtallerkener og sa: «Prøv. Test ut. Vask dem i maskin», forteller Natalia Leikis.

Resultatet var akkurat som hun hadde forventet. Tallerkenene besto testen. De knuste ikke.

Til gjengjeld ga glass som materiale helt nye muligheter til ikke bare å gi hver rett en større variasjon i uttrykket. Det ble også mulig å skape tallerkener med spesialdesign for hver enkelt restaurant. Siden da har hun blant annet gjenskapt fargen på veggene og skannet taket i Gamle Logen, og tegnet inn detaljer fra treutskjæringene på Scandic Holmenkollen Park – alt sammen integrert i serviset deres.

Nå har hun fått varemerket sitt, IKRA, inn i sortimentet til Culina, som i tillegg til å lagerføre enkelte av tallerkenene også lar kunder selv utforme sine egne designtallerkener som bestillingsvare.


Nye veier

At Natalia Leikis har gått nye veier med sine restauranttallerkener av glass, er egentlig helt som ventet. 44-åringen er vant til å svømme mot strømmen. Alt som 12-åring slo hun det nemlig fast, på en rotur med familien på en innsjø utenfor St. Petersburg, at når hun ble stor skulle hun bli designer. – Jeg vet fortsatt ikke hvorfor jeg sa det. I Sovjetunionen fantes det egentlig ikke designere. I Sovjetunionen var alt likt. Men faren min var opptatt av slikt. Han fikk frakken sydd av skredder og flyttet selv på knappene sine for å få den til å sitte som han ville. Det er kanskje ham jeg har det fra, sier hun.

Uansett hvor urealistisk drømmen måtte ha vært i utgangspunktet: Da hun ble uteksaminert fra universitetet i St. Petersburg i 1994, hadde det gamle sovjetsystemet raknet. Systemet der nyutdannede studenter ble hentet av en statsbedrift gjennom utdeling – raspredelenie – fantes ikke lenger. – Den eneste i kullet mitt som var glad, var meg. Jeg ville jobbe for meg selv. Jeg hang gradsdiplomet på do i leiligheten som en påminnelse om at jeg klarer meg veldig bra, og så begynte jeg, forteller Natalia Leikis muntert.

Deretter fulgte 22 år som klesdesigner, for blant andre statsråder, ambassadører – og Espen Esther Pirelli Benestad – før hun for to år siden la symaskinen vekk for godt for å vie seg fullt og helt til glassdesign.


Hva passer glasstallerkener til?

Natalia Leikis understreker at hun ikke har noe imot porselenstallerkener. Eller tallerkener av skifer eller andre materialer for den saks skyld. Hennes poeng er at en flere retters meny bør by på variasjon. Og at hver rett bør serveres på den tallerkenen som gir den best mulig presentasjon. – Jeg vil ikke spise biff eller pizza på en glasstallerken. Men de er flotte til fisk, ost eller dessert. Glass føles som et mer eksklusivt materiale, og passer perfekt til mange signaturretter, sier hun.
 

Fordeler med Ikra glass

Glassdesigneren – siden hun også hjelper restaurantene med selv å utforme sine egne design, kaller hun seg egentlig «konseptutvikler» – trekker også frem flere fordeler med sitt eget materiale:

  • Glass lar deg bruke logoer og andre dekorelementer uten at de tar overhånd, slik de fort ville gjort på en porselenstallerken. Det gir en «touch» av gamledagers personalisering, da det var vanlig å ha graverte initialer på bestikket.
  • Alle produktene hennes kan lages i over 30 farger.
  • Glasstallerkener kan ha mange forskjellige uttrykk, fra klassisk-herskapelig til moderne og trendy.
  • Glass er mer miljøvennlig enn porselen og keramikk, og er fullstendig resirkulerbart.
  • Glasstallerkener inneholder ingen farlige kjemikalier og er derfor 100 prosent matsikre.


I tillegg understreker hun at designtallerkener av glass, fordommene til tross, ikke er mindre holdbare enn andre tallerkener. Produksjonsmetoden hun har valgt, fusing, hvor glasset faller av seg selv ned i en form, gjør også at de kan stables.

– Det er mange som produserer glass, og kvaliteten varierer enormt. To tallerkener kan se helt like ut, men den billige varen knekker mens den andre tåler å dunkes i veggen. Derfor har jeg valgt en produsent som jeg er trygg på, sier Natalia Leikis.