På dekketøyet skal Hurtigruten kjennes

Djevelen ligger i detaljene, og det samme gjør den gode opplevelsen. Derfor har oppgradering av restaurantutstyret vært en viktig del av snuoperasjonen til Hurtigruten.

Hurtigruten har gjort det meste riktig de seneste årene. De selger flere reiser, gjestene er mer fornøyde, og regnskapene viser overskudd og svært positiv utvikling.



Et av de viktigste leddene av snuoperasjonen har vært en kraftig oppgradering av matserveringen om bord. Hurtigruten har fjernet kuvertpakkene med smør og syltetøy, kastet frossenpizza og scampi over bord, og i stedet satset hardt på lokalmat av høy kvalitet med levende kongekrabbe og ost fra små, lokale produsenter.

Og selvfølgelig: Nesten like viktig som hva man serverer, er hvordan du serverer det. 
Hurtigruten har derfor etablert nye restaurantkonsepter på alle sine skip, og byttet ut alt fra frokostbuffeer til tallerkener.

Første trinn: Fortiden

– Det første vi gjorde, var å etablere classic ship-konseptet på «Lofoten» og forsøkte å gjenskape følelsen av fordums tid om bord, forteller direktør for mat og drikke i Hurtigruten, Freddy S. Bruu. Dette innebar å gå tilbake til en klassisk serveringsmåte fra mugge og fat, og gammeldagse uniformer. I samarbeid med Culina og Porsgrunds Porselænsfabrik fikk de også laget en tro kopi av et av skipets gamle porselensserviser. 

– Reaksjonene har vært fantastiske. Nå tilbyr «Lofoten» noe helt unikt. Det er som tidligere «bare» var vårt eldste skip, har begynt å tilby de reisende en skikkelig tidsreise. Og de ansatte har fått en helt annen stolthet, sier Bruu.




Spesiallaget serveringsutstyr

Neste trinn var å utvide restauranttilbudet om bord. Inntil da hadde passasjerene på Hurtigruten kun hatt ett valg; å spise dagens middag. Nå innførte rederiet ala carte-restaurant på alle båtene.  I de nye restaurantene, kalt Kysten Fine Dining, ble det også lagt stor vekt på å løfte matopplevelsen. 

– Porselen og serveringsutstyr er viktig for å gi gjestene en følelse av kvalitet, det er en veldig viktig del av hele restaurantopplevelsen. Vi kjøpte derfor inn helt nytt utstyr, noe av det spesiallagd i samarbeid med Culina, forteller han.

Nye bufféløsninger

Relanseringen av bevertningen om bord begrenset seg imidlertid ikke til middagen. Svært bevisste på at dagens turister stiller helt andre krav enn for noen år siden, fortsatte Bruu og hans kollegaer med å gi også frokost og lunsj et langt mer innbydende uttrykk. Prosjektet ble kalt «Go Premium», og i likhet med det nye ala carte-tilbudet handlet det om å løfte opplevelsen av kvalitet om bord.

– Vi har laget en helt ny frokost- og lunsjbuffé. Kvalitetsløftet går både ut på å fjerne alt av kuvertproduktet, og å kjøpe inn støpejerngryter, skiferfat, smørskåler, syltetøyglass og så videre, sier Freddy S. Bruu. Vi måtte løfte frem og presentere alle de flotte lokalmatproduktene på en mye bedre måte.

– Gjestenes tilfredshet med frokosten hadde faktisk en signifikant økning allerede etter den første måneden med det nye konseptet, legger han til.



Mye spesialdesign

Alt i alt har Hurtigruten i løpet av de to siste årene relansert hele sitt F&B (mat og drikke) tilbud om bord. 
De har dekket på med et helt nytt porselensprogram fra Figgjo, og kombinert det med både hyllevare og spesialdesignede elementer, alt i et tett samarbeid med Culina. Med det nye konseptet har hvert av de nyoppussede skipene fire serveringstilbud: Hovedrestauranten Torget, ala carte-restauranten Kysten Fine Dining, Brygga Bistro og kafeen og iskrembaren Multe.

– Til sammen gjør dette at gjestene våre får en helt annen følelse av kvalitet, sier Bruu.

Leveringssikkerhet er viktig


Hurtigruten har samarbeidet med Culina gjennom hele denne prosessen. Culina har både vært med på å utarbeide konsepter og nye designløsninger, og selvfølgelig levert alt utstyret på riktig sted og til riktig tid. Det siste er selvfølgelig alltid viktig. Men når kunden heter Hurtigruten og seiler langs hele kysten, er det ingen selvfølge at leverandøren mestrer oppgaven.

– Våre skip går når de skal gå. Og da kommer de ikke tilbake før 11 dager senere. Derfor er presisjon i leveringen helt avgjørende for oss. Culina var svært dyktige på dette. I tillegg viste de en fantastisk evne til å være kreative og levere på kort varsel, skryter Bruu.

Man spiser med øynene...
Anretning og presentasjon er viktige detaljer i helhetsopplevelsen til gjesten. Se vårt utvalg av produkter til servering her

VIS